25-01-2013 18.09
Ensenyament presenta la guia de detecció i actuació per a l'alumnat amb altes capacitats
GUIA
El Departament d'Ensenyament, en col·laboració amb associacions i
fundacions d’altes capacitats de Catalunya, ha elaborat una guia de detecció i
actuació per a l’alumnat amb altes capacitats. Un material adreçat al
professorat de primària i secundària per tal de facilitar la tasca de detecció
de l’alumnat talentós i d’actuació dins l’aula. La guia forma part del conjunt
d’accions emmarcades en l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar. La
consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, acompanyada del cardiòleg doctor Valentí
Fuster, ha presentat aquesta tarda la guia davant de professionals del sector
educatiu.
Els alumnes superdotats o talentosos suposen entre el 4% i el 6% de la
població escolar. Són un grup heterogeni que comparteix trets comuns i precisen
d’una detecció per tal de poder atendre posteriorment les seves necessitats.
Durant anys hi ha hagut un buit tant en la detecció com en l’atenció d’aquest
alumnat, amb la falsa creença que per les seves capacitats no necessiten d’una
atenció diferent.
Les altes capacitats contemplen la superdotació i el talent. El primer cas
fa referència a l’alumnat amb un nivell elevat de raonament lògic i creativitat
en tots els recursos intel·lectuals. L’alumnat amb talent -ja pot ser simple o
complex- té una elevada aptitud en un o més àmbits, però en canvi en la resta
pot presentar nivells discrets o fins i tot deficitaris. No s’inclou com a alta
capacitat la precocitat, que no és un fenomen intel·lectual, sinó evolutiu, i
que suposa un ritme de desenvolupament més ràpid però no l’assoliment de nivells
de desenvolupament superiors.
La guia defineix les característiques d’aquest alumnat i desmenteix alguns
dels estereotips respecte els infants i joves talentosos, com per exemple, que
provenen de classe social mitjana o alta; que són propensos a desequilibris
psicol·lògics; que acostumen a avorrir-se o que han de ser atesos per
professionals superdotats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario